Hoppa till innehåll

För oss som vet att vi behöver fler, inte färre, ingenjörer är det lätt att bli mörkrädd när gymnasieinformationen börjar rulla ut.

Just nu går många elever i årskurs 9 och funderar på sina gymnasieval.

Jag hoppas att många drömmer om att bli ingenjör – delvis för att det ger en utmärkt arbetsmarknad ”Ingenjör – ett framtidsjobb”, men framför allt för att det är ett kreativt, utmanande och i alla avseenden viktigt uppdrag.

Men när myndigheterna ska hjälpa ungdomarna att välja verkar detta val långt ifrån vara uppskattat.

Skolverkets sajt www.gymnasieinfo.se är tyvärr ett riktigt bottennapp. Låt mig ta några konkreta exempel på hur fel det blir när myndigheten ger sig ut i kamp mot de teoretiska utbildningarna.

På sajten finns exempelvis ”Gymnasiemytologin: de 9 vanligaste myterna om ditt gymnasieval”. Hela upplägget verkar vara att avråda ungdomarna från att välja ett teoretiskt program på gymnasiet. Myter som ”Du ska inte kasta bort dina betyg på en yrkesutbildning”, ”Vill du jobba utomlands, ska du ju inte gå ett yrkesprogram” eller ”Yrkesprogrammen passar för dem som inte vill plugga” verkar skrivna för att få ungdomar som övervägt att plugga exempelvis natur- eller teknikprogrammet på andra tankar.

”Men utgångspunkten verkar vara att styra bort från de teoretiska programmen, till förmån för yrkesprogrammen.”

Förra årets usla kampanj från Stockholms stad, där man direkt motarbetade de teoretiska programmen på gymnasiet, är här ersatt av ett mer indirekt budskap för att lyfta yrkesprogrammen. Men utgångspunkten verkar vara att styra bort från de teoretiska programmen, till förmån för yrkesprogrammen.

Men varför inte ta fram fördomarna som kan finnas om de teoretiska programmen?

Varför inte ge ungdomarna en möjlighet att välja efter eget intresse?

”Det är avgörande för hela vårt samhälle att ge alla som vill en god möjlighet att utforska teknikintresset.”

Vi vet att behovet av tekniskt kunnande bara ökar i vårt samhälle. Det är avgörande för hela vårt samhälle att ge alla som vill en god möjlighet att utforska teknikintresset. Ovanpå att jobbet som ingenjör är roligt, utvecklande, kreativt och omväxlande.

Landets yrkesvägledare är viktiga för att ge ungdomarna en balanserad bild av vilka alternativ man erbjuds på gymnasiet. Jag hoppas innerligen att de inte försöker pracka på en elev, som har intresse för matematik och teknik, ett val som inte eleven själv vill.

Lika lite vill jag att myndigheter och andra officiella funktioner försöker styra valen, bort från de teoretiska programmen.

Jag är inte alls intresserad av att prata illa om yrkesprogrammen. Jag vill verkligen att den som vill bli kock eller bilmekaniker ska söka sig till gymnasieprogram som leder till deras dröm. Detta är viktiga utbildningar, som också i många fall leder till jobb med en god arbetsmarknad.

Men lika lite vill jag att myndigheter eller kommuner ska motarbeta eller avleda dem som vill läsa mer matematik, fysik eller kemi på gymnasiet.

Just nu verkar det ske på ganska bred front. Det är väldigt olyckligt.

*

I helgen ska jag inventera källaren på handskar, långkalsonger, skidstrumpor och andra förnödenheter inför sportlovet. Blott en vecka kvar nu.

Trevlig helg!