Hoppa till innehåll
Ta något som någon annan gjort och gör det till ditt.

Just nu rullar ett av mina riktiga favoritprogram på tablå-tv: ”Så mycket bättre” på TV4. Det är en lika genial som modern idé. Inget är så bra att det inte går att göra ännu bättre. Gamla låtskatter kläds om i ny skrud och formas till något – ofta – ännu bättre.

Jag tror att den idén går att tillämpa på det mesta. Exempelvis samhällsbyggnadsprocessen. Eller industriproduktionen. Eller något annat för den delen.

Vad skulle hända om vi lät Skanska ta hand om Volvos fabrik på Torslanda för en vecka? Eller om Scania skulle ge sig på musikbranschen ett tag? Eller om Scandic Hotels fick driva Trafikverket någon månad. Eller om arbetsgivarvärlden skulle försöka ta hand om fackens arbete lite. Och tvärt om. (Den senare frågan medger jag gärna är lite utmanande…)

I mitt förra liv som chefredaktör på Internetworld så fångade jag upp ett upprop på Twitter om #jobswap. Uppropet kom från @helenanordstrom, som då var marknadschef på Jönköpings kommun, vilket ledde till att hon och jag bytte jobb för en dag. Hon fick vara chefredaktör, jag fick vara marknadschef. Otroligt givande och roligt.

Jag tror vi oftare behöver byta perspektiv och utmana varandra. Men framför allt är ju lärdomen från ”Så mycket bättre” att det som kommer ut av de nya perspektiven är annorlunda, men kan bli så otroligt – just det – mycket bättre!

*

På fredag nästa vecka har vi rapportsläpp av årets Branschöversikt. Vi arrangerar i samband med det ett seminarium i Stockholm (14/12) och fortsätter därefter på en liten turné till Göteborg (17/12) och Malmö (18/12). Varmt välkommen! Läs mer här

*

I helgen är hustrun tillbaka från Sudan. Det lär finnas en hel del att prata om.

Trevlig helg!

/Magnus Höij