Hoppa till innehåll
Almega Sök

Sverige behöver investera stort i sin transportinfrastruktur. Men minst lika viktigt som mer pengar är att de resurser som finns används smartare. Om bygg- och anläggningsbranschen haft en produktivitetsutveckling i linje med övriga ekonomin sedan 1990-talet hade staten haft 225 miljarder mer att investera i vägar och järnväg. Det är därför hög tid att fokusera på effektivitet, skriver Fredrik Bergström och Richard Österberg.

Svensk transportinfrastruktur lider sedan länge av eftersatt underhåll och uteblivna investeringar. Försenade transporter, inställda leveranser och svårigheter att pendla till och från arbetet får allvarliga konsekvenser för såväl människor som samhällsekonomin.

Diskussionen om problemet fokuserar ofta på storleken på investeringsramarna och hur resurserna ska fördelas. Betydligt mindre uppmärksamhet riktas mot hur effektivt pengarna faktiskt används. Därför har vi valt att undersöka just det. I en ny rapport som Innovationsföretagen publicerar i dag tittar vi på möjligheterna att genom nytänkande och innovation effektivisera byggandet och underhållet av svensk transportinfrastruktur.

Svensk ekonomi har sett en långsiktigt positiv produktivitetsutveckling. Men bygg- och anläggningssektorn avviker. Fram till slutet av 1990-talet höll branschen ungefär jämna steg med övriga ekonomin, men därefter har produktiviteten stagnerat och till och med minskat.

Våra beräkningar visar att sektorn år 2022 producerade fyra procent mindre per arbetad timme än 1997. Det innebär att varje investerad timme i dag ger mindre tillbaka vilket leder till dyrare projekt och försämrade resultat.

Om produktiviteten i sektorn i stället följt sin historiska utvecklingstakt hade prisnivån varit drygt 30 procent lägre än i dag. Det motsvarar stora summor. Enligt regeringens infrastrukturproposition från 2024 förväntas nyinvesteringarna i statlig transportinfrastruktur uppgå till 750 miljarder kronor under de kommande tolv åren. Med bibehållen produktivitet hade motsvarande projekt alltså kunnat genomföras för 525 miljarder kronor. Uppemot 225 miljarder skulle ha frigjorts till andra investeringar.

225 miljarder motsvarar vad staten tar in i bolagsskatt från hela näringslivet under ett år. Det är också betydligt mer än vad exempelvis förbifart Stockholm, Ostlänken och Norrbotniabanan beräknas kosta tillsammans. Det skulle också vara mer än tillräckligt för att ta igen det eftersatta underhållet i järnvägs- och vägsystemet.

Vi ser flera reformer som skulle kunna bidra till bättre resultat:
  • Upphandla för resultat – inte för lägsta pris Flytta fokus från detaljstyrning och lägsta pris till kvalitet, erfarenhet och funktion. Upphandla fler projekt med fasta priser för att driva effektivitet. Använd innovationsvänliga upphandlingar brett för att premiera nytänkande.
  • Tillit som verktyg för effektivitet – Trafikverket bör arbeta mer aktivt med tillitsbaserad styrning gentemot konsulter och entreprenörer. Samverkansforum, tidig involvering av senior kompetens och närvaro i projekten stärker genomförandet.
  • Innovation är billigare än fördyringar – Ställ krav på att offentliga investeringar ska vara innovationsvänliga och bidra till klimat- och hållbarhetsmål. Satsa på drift, underhåll och smart kapacitetsökning där det är mer kostnadseffektivt än nybygge.
  • Släpp in världen – få mer gjort – Skapa bättre förutsättningar för teknikkonsultföretag att ta in global kompetens. Hämta inspiration från Norges statliga bolag ”Nye Veier” för att utveckla arbetssätt och konkurrensutsätt dagens sätt att driva projekt.
  • Lär av det som fungerar – Bygg upp en nationell lärandebank för infrastrukturprojekt. Dela erfarenheter, analysera framgångsfaktorer och pröva mer innovationsvänliga tolkningar av LOU.

Sverige behöver göra betydande investeringar i transportinfrastruktur. Då måste varje krona användas smart. Effektivitet är inte en teknisk fråga. Det är ett politiskt ansvar. Nya tankesätt och konkret handling kan radikalt öka effektiviteten och samhällsnyttan i de kommande miljardinvesteringarna.

Richard Österberg
Analyschef på Innovationsföretagen

Fredrik Bergström
Ek. dr, fristående expert och rapportförfattare

Läs debattartikeln hos SvD Debatt här: Miljarder slösas bort på ineffektivt byggande