Hoppa till innehåll
Almega Sök

Innovationsföretagen arrangerade ett välbesökt seminarium om hur generativ AI påverkar affärsmodellerna i kunskapsintensiva branscher. Tillsammans med medlemsföretag, experter och branschföreträdare diskuterades vilka möjligheter och utmaningar som väntar – och hur ledningar och styrelser kan ta ett mer strategiskt grepp när AI nu snabbt blir en integrerad del av affären. Seminariet tog sin utgångspunkt i slutsatserna från projektet Generativ AI: från hot till möjlighet samt den digitala guide som tagits fram för att stödja arkitekt- och teknikkonsultföretag i omställningen.

Under seminariet lyftes bland annat hur AI driver skiftet från traditionella leveranser till mer värdebaserade affärsmodeller, vilka organisatoriska förflyttningar som krävs och hur företagens konkurrenskraft påverkas. Diskussionerna präglades av både framtidstro och ett tydligt behov av att accelerera omställningen.

– AI förändrar i grunden hur företag skapar värde. Därför behöver vi våga tänka nytt inte bara kring tekniken, utan kring hela affärslogiken. Nyckeln är att hitta en annan typ av värdeskapande som gör kunden beredd att lämna timprismodellen. Att förändra affärsmodeller är inget man kan göra som enskilt bolag, för att åstadkomma en förändring behöver vi kroka arm med varandra inom branschen, säger Petra Svensson Gleisner, projektledare för Generativ AI: från hot till möjlighet.

Innovationsföretagen planerar en utbildningssatsning inom AI och affärsmodeller som lanseras under våren 2026. Mer information kommer på hemsidan inom kort.