Hoppa till innehåll
Almega Sök
offentlig upphandling

Onormalt lågt anbud – när kalkylen inte avspeglar verkliga lönekostnader

Hur kan vi agera om vi uppfattar att ett anbud är onormalt lågt? Vilka omständigheter pekar på att anbudet är onormalt lågt? Innovationsföretagens förbundsjurist Kristine Nilsson Wieslander reder ut vad som gäller.

Om ett anbud uppfattas som onormalt lågt är upphandlande myndighet skyldig att begära in en förklaring. En anbudsgivare som uppfattar att ett annat anbud är onormalt lågt kan ansöka om överprövning av upphandlingen.

Ett uttryck för osund strategisk anbudslämning som kan få konkurrensbegränsande effekter är när anbudsgivare uppger felaktiga lönekostnader som inte motsvarar verkliga lönekostnader. Det kan alltså vara idé att agera rättsligt om man misstänker att lönekostnaderna i ett bolag är orimligt låga.

Ett tecken på ett onormalt lågt anbud är om det går att visa att utbetalade löner i ett bolag överskridit de avtalade grundlönerna.

Aktuell dom där bolagets förklaring inte godtogs
Kammarrätten i Jönköping har nyligen i en dom (mål nr 1840 – 25) underkänt ett bolags förklaring till dess låga anbudspris. Kammarrätten har uttalat följande i domen.

Enligt kammarrätten har nämnden haft skäl att ifrågasätta bolagets kostnadstäckning för det låga priset på den grund att de utbetalade lönerna historiskt har överskridit de avtalade grundlönerna.

En kalkyl som bygger på lönekostnader som väsentligt avviker från bolagets faktiska lönekostnader, och som dessutom inte är marknadsmässiga, kräver ytterligare förklaringar för att vara tillförlitlig.

Innovationsföretagen rekommenderar företag att kontrollera bolags faktiska lönekostnader i förhållande till de i anbudet redovisade lönekostnaderna i det fall ett anbud upplevs som onormalt lågt. Noteras en diskrepans bör man inkomma med en talan om onormalt lågt anbud till förvaltningsrätten.

Av domen kan utläsas att omständigheter som enbegränsad ekonomi och som inte kompenseras genom andra långsiktigt vinstgivande avtal kan uppfattas som att ett bolag har svårt att leverera över tid till offererade priser. Kostnadstäckningen har inte förklarats på ett tillfredsställande sätt. Andra tecken på att ett anbud i en upphandling av konsulttjänster är onormalt lågt är om bolagets rese- och administrationskostnader bedöms som orimligt låga och som inte stödjs av någon inlämnad bevisning.

Det är leverantören som har bevisbördan för att ett anbud inte ska anses vara onormalt lågt. Om en upphandlande myndighet kräver att ett bolag inkommer med sin redovisning av lönekostnader är det möjligt att göra en avstämning om den verkliga lönen avspeglar den kalkyl som lämnats in som förklaring till det låga anbudspriset. Vidare bör upphandlande myndighet även kontrollera att kalkylen tar hänsyn till andra kostnader än lönekostnader i en tillräckligt hög utsträckning. Av praxis kan utläsas ett omfattande utrymme för leverantörer att förklara ett lågt anbudspris. Därför är det extra viktigt att lägga på minnet de omständigheter som medfört att domstolen har underkänt en förklaring och som indikerar om ett onormalt lågt anbud.

Ett bolag som misstänker att konkurrerande anbudsgivare offererat ett onormalt lågt anbud och som uppfattar att bolaget redovisat felaktiga lönekostnader kan anföra dessa omständigheter i en överprövningsprocess.
 
Har du frågor eller misstänker ett onormalt lågt anbud?
Kontakta Branschjuridik på Innovationsföretagen. Se kontaktuppgifter nedan.