Vägledning – Hur offentliga beställare kan upphandla teknikkonsulttjänster
Innovationsföretagen har ställt samman en vägledning för hur offentliga beställare kan upphandla teknikkonsulttjänster.
Vägledningen ger svar på 25 vanliga frågor om upphandling av teknikkonsulttjänster och används i Innovationsföretagens dialoger med olika offentliga beställare.
Konsultföretagens förutsättningar
Ett teknikkonsultföretag har en stor andel anställda med hög utbildningsnivå jämfört med andra företag. Teknikkonsultföretaget säljer tjänster som är tekniskt mycket avancerade och som har stor inverkan på kommande produktions- och driftsfaser. Teknikkonsultföretagets uppdrag är att åstadkomma en lösning på en uppgift. Vilken lösningen är framgår inte alltid i företagets anbud utan formas under uppdragets gång. För att uppdraget ska ge den lösning, funktion och kvalitet som beställaren efterfrågar är teknikkonsultföretagets samlade kunskap och erfarenhet nödvändig. Den lösningen som levereras styr i hög grad utfallet på beställarens hela projekt ur ett ekonomiskt, tekniskt och miljömässigt perspektiv. Att bestämma sig för att investera mer tid och pengar i projekteringsskedet innebär stor potential att påverka projektets och objektets totalekonomi. Det kan t ex ge lägre driftskostnader och mindre miljöpåverkan. Som tumregel i branschen brukar det nämnas att projekteringskostnaderna är en tiondel av byggkostnaderna som i sin tur är en tiondel av ett objekts driftskostnader. Hur upphandlingen av teknikkonsulttjänster går till är en mycket viktig faktor för att ett projekt ska bli framgångsrikt.
Vägledningen är uppdelad i följande delar:
- Del 1: Att upphandla kompetens
- Del 2: Att välja upphandlingsform
- Del 3: Att utforma förfrågningsunderlaget
- Del 4: Att tänka på gällande prissättning
- Del 5: Att utvärdera kompetens
- Del 6: Att använda vissa verktyg för mjuka parametrar
- Del 7: Avtalsvillkor
- Del 8: Dialog och uppföljning