Hoppa till innehåll

Idag, den 2 december, lanseras Almegas nya grafiska profil, som även inkluderar Almegas förbund och branscher.

– Vårt nya grafiska manér är en del av vår nya varumärkesplattform och kommer att hjälpa oss att förmedla en konsekvent och tydlig bild av Almega, säger Almegas kommunikationschef Ingrid Hedenvind Brask.

Almega tillsammans med förbund och branscher, där Innovationsföretagen ingår, har i samarbete med varumärkes- och designbyrån Söderhavet uppdaterat den grafiska profilen för att bättre återspegla varumärkets position. Det nya grafiska manéret är en del av ett större varumärkesarbete och positionsförflyttning, som kommer att lanseras inom kort.

Hos Almega står samverkan och framåtblickande i fokus. Den grafiska profilen genomsyras av tydlighet och enkelhet tillsammans med mjuka rörelser och pilar som ständigt drar framåt, i en gemensam riktning. På så vis skapas en balans där vi visualiserar trovärdighet och funktionalitet i kombination med lekfullhet och humanism.

– Våra medlemmar kommer givetvis att känna igen oss men det ska synas att vi har blivit en starkare, tydligare och mer modern aktör, fortsätter Ingrid Hedenvind Brask.

I den nya profilen ser vi uppdaterade logotyper och färger samt ett specialritat typsnitt. Dessutom har ett illustrationsmanér i form av en pil, adderats för att komplettera bild- och filmmaterial.

Idag lanseras den nya grafiska profilen på våra webbplatser och i sociala kanaler, men implementeringsplan är lång.

– Vi är kostnadseffektiva och pragmatiska, därför kommer övergången till den nya profilen att ske successivt. Då det handlar om en modernisering av varumärket så kommer de två versionerna av profil att kunna leva parallellt under en övergångsperiod, avslutar Ingrid Hedenvind Brask.