
DEBATT: Orimligt av Volvo Cars att utnyttja leverantörer som räntefria låneinstitut
Tänk dig att du är företagare. Ni har utfört ett större jobb och skickar fakturan. Sen går dagarna – 45, 60, 90 eller fler – inga pengar. Samtidigt ska löner, lokalhyror, administrativa kostnader, driftskostnader och moms betalas. Oron för att överhuvudtaget få betalt gnager – lex Northvolt. Detta är tyvärr vardag för många västsvenska företag.
Nu ska Volvo Cars chockspara 18 miljarder kronor, tio av dessa genom så kallade ”kassaflödesåtgärder”. Givet hur storföretag har satt i system att förlänga sina betaltider är risken stor att det blir leverantörerna som ska finansiera även detta kalas. Dessvärre skulle detta samtidigt riskera samarbeten som är helt avgörande för Volvo Cars framtid.
Orimliga betaltider har diskuterats i över 30 år. 2018 träffade ett antal företag en frivillig överenskommelse om maximala betaltider á 30 dagar. Tyvärr lever undertecknarna, storföretag som Ericsson, Electrolux, Telia och Volvo Cars, inte upp till sina löften utan utnyttjar sin storlek för att tvinga fram oskäliga avtalsvillkor. När det gäller AB Volvo, som stod utanför initiativet, får leverantörerna vänta mellan 90 och 120 dagar på sina pengar.
För en enskild leverantör leder långa betaltider till likviditetsproblem, minskad innovationskraft och minskat investeringsutrymme. På EU-nivå uppgår de årliga kostnaderna för marknadsmisslyckandet till 275 miljarder euro. Nu, tack vare ett lagförslag från EU-kommissionen finns det äntligen förutsättningar för en rimlig lösning: En EU-gemensam betaltid om max 30 dagar där samtliga företag lyder under samma villkor.
Fler växande små och mellanstora företag är viktigare för svensk konkurrenskraft än storföretagens uppblåsta balansräkningar.
För att lösa betaltidsfrågan en gång för alla måste regeringen därför:
1. Godkänna EU:s förslag om maximalt 30 dagars betalningstid
Regeringen måste tänka om och godkänna – inte motarbeta – det förslag som redan ligger i Europeiska rådet.
2. Driva på för skärpt tillsyn och öppen rapportering
Regeringen måste jobba för att hela EU följer det svenska exemplet med rapporteringskrav av faktiska betalningstider.
3. Stoppa möjligheten att missbruka mellanhänder
Regeringen måste se över lagstiftningen så att stora beställare inte längre kan dölja sina betalningstider med hjälp av mellanhänder.
Men ansvaret vilar även på storföretagen. När Volvo Cars förband sig till betaltider på 30 dagar hette vd:n Håkan Samuelsson. Nu är han tillbaka, för att få bolaget på rätt köl. Men han har också chansen att visa verkligt ledarskap genom att hedra sina löften. Det är genom långsiktiga relationer som Volvo Cars tillsammans med andra västsvenska företag stärker både sin egen, regionens och landets konkurrenskraft – inte genom att låta andra finansiera kalaset.
Anders Lenhoff
Förbundsdirektör, Innovationsföretagen
Läs debattartikeln hos Göteborgs-Posten här: Orimligt av Volvo Cars att utnyttja leverantörer som räntefria låneinstitut