Trafikverkets Inriktningsunderlag inför transportinfrastrukturplaneringen för perioden 2022—2033 och 2022—2037
I en tid när förändringstakt kopplat till transportbehov och infrastruktur är stort behövs ännu mer flexibilitet och möjlighet till omprioriteringar och omställning. Samtidigt behövs långsiktighet vad gäller att möta krav kopplat till omfattande elektrifiering, ökad andel biodrivmedel, nya fordonsslag, nya typer logistikkedjor och kontinuerligt förändrade resmönster.
För att kunna möta en förändrad behovsbild och ge utrymme för innovation och nya tankesätt så behöver Trafikverket på ett tydligare sätt ges möjlighet att arbeta med steg 1- och 2-åtgärder. De ekonomiska ramarna för den kommande infrastrukturperioden framstår också som helt otillräckliga, staten har även en viktig roll att fylla genom att stimulera efterfrågan på hållbara bränslen med olika former av styrmedel.
Innovationsföretagen menar att:
- Trafikverket underskattar investeringsbehovet av ny infrastruktur och de åtgärder som krävs för att möta klimatutmaningen.
- Staten behöver ta helhetsgrepp kring digitaliseringen och tillse att digital infrastruktur likställs med annan infrastruktur, i enlighet med EU:s intentioner.
- Beslutsunderlaget i nationell plan behöver i större grad utgå från livscykelkostnad på anläggningen. Ren prispress i investeringsbeslutet leder inte sällan till högre driftskostnader och en högre totalkostnad under anläggningens
livstid. - Trafikverket behöver ges möjlighet att arbeta med steg 1- och 2-åtgärder då
de är åtgärder som ger stor nytta för varje investerad krona - Trafikverket bör följa Boverkets exempel och arbeta med att minska regelbördan för att öka effektivitet och ge utrymme för innovation.
- Regeringen och Trafikverket behöver redan nu planera för det kompetenslyft som krävs inom myndigheter och företag när ny teknologi implementeras i transportsystemet.
Innovationsföretagens synpunkter på underlaget
Vi anser att Trafikverkets inriktningsunderlag i stora drag är informativt och ett genomarbetat dokument. Vi delar Trafikverkets bedömning avseende vikten av att arbeta för att nå klimatmålen, att påbörja elektrifieringen av vägtrafiken nu, att säkra standarden på svensk infrastruktur och att samverkan mellan aktörer, både privata och offentliga för att utveckla infrastrukturen. Vår bedömning är dock att Trafikverket underskattar investeringsbehovet av ny infrastruktur samt de åtgärder som krävs för att möta ett förändrat och ökat transportbehov och den klimatutmaning vi står inför.
Utöver detta vill vi understryka följande aspekter, som vi bedömer är viktiga för att maximera potentialen i infrastrukturen framåt. För Innovationsföretagen är ett aktivt hållbarhetsarbete viktigt och detta bedrivs sedan länge både i medlemsföretagens egna verksamheter och i deras kunduppdrag. Eftersom transportsektorn står för en betydande del av Sveriges klimatpåverkan är det angeläget med det övergripande perspektivet gällande samordning mellan regioner och stat rörande integrerad samhällsplanering, för att genomföra åtgärder ur ett samlat transporteffektivitetsperspektiv. Därför är det bra att samverkan mellan Trafikverket och regionerna betonas i inriktningsunderlaget.
Innovationsföretagens remissvar Trafikverkets inriktningsunderlag I2020/02739