Hoppa till innehåll
Almega Sök

Innovativa perspektiv: Mer värde för varje krona – hur innovation kan bygga framtidens transportinfrastruktur  

Behoven inom svensk transportinfrastruktur växer – men resurserna är begränsade. Frågan är inte bara hur mycket vi bygger, utan hur vi bygger. Det handlar om att tänka smartare. Genom innovation, samverkan och affärsmodeller som premierar nytänkande kan vi skapa mer hållbara, effektiva och resilienta lösningar – utan att kostnaderna skenar.  

Innovationsföretagen har tidigare belyst flera viktiga aspekter kopplade till infrastruktur, från den växande svenska infrastrukturskulden till behovet av rätt kompetens inom exempelvis geoteknik och underbyggnad. I den här artikeln fokuserar vi på hur innovationskraft kan överbrygga gapet mellan behov och budget – och på hur våra medlemsföretag redan idag visar vägen.  

Låg produktivitet – förlorade investeringar  

Innovationsföretagen släppte en rapport i våras där det framgår tydligt att låg produktivitet är ett stort problem inom samhällsbyggandet. Om produktivitetsutvecklingen i bygg- och anläggningsbranschen hade hållit samma takt som tidigare, hade samhället kunnat frigöra 225 miljarder kronor till infrastruktursatsningar de kommande tolv åren. Så vad krävs för att öka värdet för varje skattekrona? 

Lägsta pris och detaljstyrning bromsar utvecklingen 

Flera av våra medlemsföretag vittnar om att innovationskraften hämmas av dagens upphandlings- och genomförandeformer. Särskilt pekas brist på tid, frihet och incitament för nytänkande ut som hinder.  

Upphandlingar som fokuserar på lägsta pris och löpande ersättning tar inte vara på den innovationskraft vi besitter. I sådana projekt får vi sällan utrymme att arbeta nytänkande – särskilt när lösningar är förutbestämda in i minsta detalj.

Kajsa Rosén, Affärsenhetschef Järnväg på Sweco

Även COWI ser hur tidspress och snäva kravbilder begränsar möjligheterna att arbeta innovativt.   

– I branschen pressas tidplanerna och kraven blir högre. Leverantörer anlitas ofta till fast pris eller rörligt arvode, men alltid med höga krav på kompetens. Ibland finns incitament för innovation, men oftast är det viktigast att uppfylla alla krav i uppdragen. När tiden dessutom är kort, finns det sällan utrymme för att utveckla nya lösningar, säger Emma Rudh, marknadschef järnväg på COWI.  

Affärsmodeller som premierar värdeskapande 

För att lyckas med innovation i praktiken krävs också affärsmodeller som belönar värdeskapande. Företagen behöver ges reella möjligheter att tjäna på att leverera smartare, mer effektiva lösningar. Idag finns få incitament att investera tid och resurser i innovation – trots att potentialen är stor.  

Globala lärdomar – och digitala verktyg 

COWI har etablerat en global avdelning för att sprida innovationer mellan länder och projekt. Erfarenheter från Norge, där digitalisering och automation har kommit längre, tas in i svenska projekt när det är relevant. Tidiga satsningar på digitala verktyg kan ge stora effektivitetsvinster. 

Att genom digitala hjälpmedel tidigt kunna skissa på lösningar och göra val och bortval utan att lägga ner en massa arbetstimmar har tydliga effekter på kostnad och leder till hållbara lösningar.

Emma Rudh, marknadschef järnväg på COWI

På Sweco tillämpas fyrstegsprincipen konsekvent – något som både minskat kostnaderna och sänkt klimatpåverkan i flera projekt.   

Fyrstegsprincipen

Fyrstegsprincipen är en arbetsstrategi för planering inom transportsystemet som innebär att förbättringar ska prövas stegvis. Principen används av olika aktörer för att säkerställa kostnadseffektiva och hållbara lösningar, där enklare åtgärder alltid ska prövas först. På så sätt blir fyrstegsprincipen ett verktyg för att hushålla med resurser och samtidigt bidra till ett mer hållbart transportsystem.

Stegen är:

  1. Tänk om
  2. Optimera
  3. Bygg om
  4. Bygg nytt

När samverkan skapar innovation 

Gemensamt för flera lyckade projekt är att god samverkan mellan aktörer har skapat utrymme för nytänkande.  Det kan handla om att utmana gamla mönster och med hjälp av tydliga beslutsvägar, kunna ta snabba beslut och hålla både budget och tidplan.  

– Ett projekt att särskilt lyfta fram är Getingmidjan, där vi och kunden hade ett mycket gott samarbete gällande de innovationer som det utmanande projektet krävde, säger Kajsa Rosén. 

Emma Rudh pekar på återuppbyggnaden av E6 efter jordskredet som ett annat exempel.  

– I det projektet har vi haft ett fantastiskt gott samarbetsklimat mellan beställare och entreprenör. Det har funnits en tydlig plattform för att diskutera innovativa lösningar med ett tydligt mål om att återöppna E6 för trafik så fort som möjligt, men till ett rimligt pris och hög kvalitet.  

Vad krävs framåt? 

Både Sweco och COWI betonar att verklig förändring kräver förändrade förutsättningar, både i projekten och i upphandlingarna.  

– För att kunna bidra med verklig förändring behöver vi komma in tidigare i projekten, när förutsättningarna fortfarande går att påverka. Det gäller särskilt de delar som påverkar mest: produktion och förvaltning, säger Kajsa Rosén. 

Emma trycker på att det behövs större frihet för att kunna skala upp de innovationer som testats i enstaka projekt.  

– Att vi som konsulter blir rådgivare i stället för att enbart utföra uppdrag efter specifika krav och fastlåsta tillvägagångssätt. Ett verkligt värde skapas av att få tid till att jobba med innovation inom ramen för projekt och att premieras om vi hittar lösningar som kortar ner tidplanen, minskar kostnader och ökar kvalitet, säger Emma Rudh.  

Medskick från medlemsföretagen – så bygger vi framtidens transportinfrastruktur med innovation:  

  • Mindre detaljstyrning – större frihet att hitta lösningar
  • Upphandlingar som premierar kvalitet, hållbarhet och innovation
  • Fler incitamentsmodeller för nytänkande
  • Tidigare involvering av konsulter i projekten
  • Bättre samverkan mellan alla aktörer
  • Längre tidplan för projektering – för att ge utrymme för utveckling

Läs mer här om hur Innovationsföretagen driver infrastrukturfrågan:

Vill du läsa fler artiklar i serien ”Innovativa perspektiv”?