Hoppa till innehåll
Almega Sök
Under onsdagen presenterade Innovationsföretagen, tillsammans med KTH, LTU, Sveriges Ingenjörer, Teknikföretagen och IT & Telekomföretagen, en ny modell för livslångt lärande i högre utbildning för högskoleminister Matilda Ernkrans. Modellen, som är ett resultat av branschens gemensamma framtidsvision, syftar till att skapa bättre förutsättningar för yrkesverksamma att kontinuerligt utveckla sina kunskaper och kompetenser under hela arbetslivet.

Värdefullt samtal och en stor styrka i att vi gemensamt kan visa på både utmaningar och vägar framåt, säger Magnus Höij, förbundsdirektör på Innovationsföretagen.

Den nya modellen fokuserar på att tillgängliggöra och strukturera utbildningsinsatser inom högre utbildning på ett sätt som är mer flexibelt, modulbaserat och anpassat efter arbetsmarknadens snabba förändringstakt. Målet är att stärka svensk konkurrenskraft genom att främja vidareutbildning och kompetensomställning – särskilt i branscher med snabb teknikutveckling och höga krav på innovation.

Ett gemensamt ansvar för kompetensförsörjning

Innovationsföretagen betonar att det krävs ett närmare samarbete mellan akademi, näringsliv och beslutsfattare för att skapa ett fungerande system för livslångt lärande. I modellen föreslås bland annat att staten bör ge lärosäten i uppdrag att erbjuda flexibla utbildningsmoduler riktade till yrkesverksamma samt att ett tydligt incitamentssystem ska införas för att uppmuntra lärosäten att utveckla sådan utbildning.

Modellen understryker också vikten av att resurser tillförs till högskolorna specifikt för vidareutbildning, och att det ska vara möjligt att läsa kortare kurser på deltid, parallellt med arbete. Digitala lösningar och distansutbildning ses som avgörande för att lyckas.

Samverkan för framtidens arbetsmarknad

Vid mötet med högskoleministern framhölls även behovet av en tydlig strategi för att förse både arbetsgivare och medarbetare med verktyg för att identifiera kompetensbehov. Branschorganisationerna lyfte vikten av att utbildningssystemet hänger med i den digitala omställningen och att vidareutbildning måste ses som en självklar och naturlig del av varje yrkesverksam karriär.

Innovationsföretagen ser detta initiativ som en central pusselbit i omställningen till ett hållbart, konkurrenskraftigt och kunskapsintensivt näringsliv. Organisationen fortsätter driva frågan i dialog med politiken, akademin och sina medlemsföretag.

Läs mer om förslaget ”Study Friday”.