Hoppa till innehåll
Almega Sök

På Innovationsföretagen arbetar vi aktivt för att främja en långsiktigt hållbar och sund konkurrens inom den offentliga marknaden. En viktig del i detta är att säkerställa att affärsvillkoren i offentliga upphandlingar utformas så att de bidrar till en dynamisk, innovativ och konkurrenskraftig tjänstesektor – inte minst inom teknikkonsultbranschen.

För att upphandlingar ska bidra till verklig samhällsnytta måste de också vara attraktiva för kvalificerade leverantörer. Den frågan har uppmärksammats i bland annat forskningsrapporten Kundattraktivitet i offentlig sektor, framtagen av SKL Kommentus Inköpscentral. I samverkan med Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har vi dessutom medverkat till att ta fram en handbok för upphandling av tekniska konsulttjänster – ett konkret stöd för både beställare och leverantörer.

Trots detta förekommer det fortfarande situationer där upphandlande myndigheter ställer krav som uppfattas som begränsande, oproportionerliga eller svårtolkade. För att stärka våra medlemsföretag i dessa situationer har vi tagit fram en handledning som fokuserar på de vanligast förekommande utmaningarna kopplade till avtalsvillkor och kravspecifikationer.

Handledningen vänder sig till dig som leverantör och ger vägledning i hur du kan argumentera sakligt, ställa frågor och agera konstruktivt när du upplever att en upphandling brister i balans eller rimlighet. Den är ett praktiskt stöd i kontakten med upphandlande organisationer och bidrar till en mer professionell dialog och ökad rättssäkerhet på den offentliga marknaden.

Länk till handledningen