Hoppa till innehåll
Almega Sök

DEBATT: ”Micko, du får vad du betalar för”

En femtedel av arkitekt- och ingenjörsföretagen avstår från att delta i offentliga upphandlingar, enligt en ny undersökning från Innovationsföretagen i samarbete med Almega. Den främsta orsaken är ett alltför ensidigt fokus på lägsta pris, något som får konsekvenser både på kvalitet och innovationshöjd, skriver Magnus Höij.

Varje år genomförs offentliga upphandlingar till ett värde av 782 miljarder kronor. Att genomföra en upphandling innebär att köpa in kompetens som beställaren själv inte besitter med målet att få en slutprodukt med relevant kvalitet och funktion levererad.

För att det ska vara möjligt att leverera ett så bra resultat som möjligt krävs det att upphandlingen sker med rimliga villkor och med fokus på efterfrågad kvalitet och funktion. I dag handlar offentliga upphandlingar snarare om att pressa timpriser så mycket som möjligt. Det är också vanligt förekommande att kraven som ställs inte följs upp vilket gör att de som genomfört upphandlingen sällan har koll på om de fått vad de betalar för.

Innovationsföretagens undersökning visar att en femtedel av företagen avstår från att delta i offentliga upphandlingar. Drygt hälften av dessa anger att alltför stort fokus på lägsta pris är en bidragande orsak till detta. Tidskrävande formalia samt för många och irrelevanta krav är andra bidragande orsaker.

Exempelvis kan krav ställas på erfarenhet hos offererade personer som inte uppfattas som relevanta och anpassade efter uppgiften. Att det krävs ensamrätt till alla immateriella rättigheter med anknytning till uppdraget är ett annat förekommande problem som hindrar leverantörer att delta eller leverera sina bästa lösningar – som de givetvis behöver kunna återanvända och utveckla vidare för egen del.

Att hushålla med offentliga resurser är en fin tanke men man ska också komma ihåg att upphandlar man till lägsta timpris så kommer man också få en produkt levererad utefter den förutsättningen. En upphandling med ensidigt fokus på lägsta timpris riskerar att bli väldigt dyr i längden eftersom timpriset inte säger någonting om slutkostnaden eller vilka värden som kan och ska levereras.

Innovationsföretagens medlemmar bidrar alltid med stora mervärden utöver den direkta leveransen till beställaren. Det handlar om innovativa forsknings- och utvecklingsprojekt, nya tekniska och klimatpositiva lösningar.

Tyvärr utnyttjas upphandlingar i allt för låg grad till att vara innovationsdrivande och främja de företag som satsar på utveckling samt möjliggöra för dem att leverera lösningar i framkant. Dagens upphandlingar fokuserar för mycket på kortsiktiga lösningar till lägsta pris.

Detta hämmar företagens och det offentligas möjlighet att skapa långsiktiga, innovativa och hållbara lösningar. Att inte använda sig av innovationsupphandlingar är på längre sikt en dålig och kostsam affär för samhället. Det ger inte den största nyttan för varje skattekrona utan det ger en icke-innovativ lösning till ett lågt timpris utan hänsyn till förvaltningskostnader och livscykelperspektiv.

Sverige behöver innovativa och klimatsmarta lösningar för framtida välstånd. Den som inte satsar på innovation hamnar efter. Satsningar på innovation gynnar inte bara leveranserna till det offentliga utan skapar även viktiga förutsättningar för en stark tjänsteexport i en alltmer digitaliserad och globaliserad värld.

Om Sverige fortsatt ska ligga i innovationstoppen så måste företagen få möjlighet att förverkliga sina lösningar. Redan i dag sker de största kunskaps- och FoU- investeringarna hos företagen, trots att detta är en väldigt kostsam verksamhet att bedriva.

Företagen vill ligga i framkant och komma på nya lösningar på morgondagens problem och frågeställningar.

Här kan den offentliga sektorn verkligen göra skillnad och visa hur man borde genomföra upphandlingar som premierar innovation, värdeskapande och hållbara lösningar. Låt det offentliga bli ett föredöme inom upphandlingar. Genom innovationsupphandlingar kan Sverige uppnå en större nytta och lösa fler problem samtidigt, nya effektiva och klimatpositiva lösningar kan till exempel premieras.

Genom innovationsupphandlingar utan onödiga ska-krav möjliggör vi för fler företag att delta i offentliga upphandlingar.

För att summera, Innovationsföretagen vill att upphandlingar utvecklas så att:

  1. Kvalitet, hållbarhet, funktion och värdeskapande innovation i högre grad få genomslag vid utvärdering
  2. En ökad dialog mellan upphandlande organisationer och leverantörer premieras
  3. Irrelevanta krav minimeras och att relevanta kravställningar följs upp

Det är dags att regeringen med civilminister Lena Micko i spetsen ger Upphandlingsmyndigheten i uppdrag att bidra till att alla upphandlingar öppnar upp för innovation. Att kvalitet, funktion och värdeskapande står i fokus.

Om regeringen inte ser ett problem med att en sådan stor andel företag väljer bort att delta i offentliga upphandlingar är det allvarligt. Man får den innovation man betalar för.

Magnus Höij
Förbundsdirektör, Innovationsföretagen

Läs hela debattinlägget på Upphandling24 här.

Läs även Lena Mickos replik här samt slutreplik från Innovationsföretagen här.