Nya upphandlingsregler från och med den 1 februari
Den 1 februari 2022 börjar vissa nya regler inom offentlig upphandling att gälla.
Reglerna berör upphandlingar under EU:s tröskelvärden med syfte att förenkla dessa. De nya reglerna ger en ökad flexibilitet i hur upphandlingar utformas, bland annat genom att kravet på att använda ett visst upphandlingsförfarande (som till exempel förenklat förfarande) tas bort. Samtidigt slås beloppsgränsen för när det enligt LOU är möjligt att direktupphandla fast till 700 000 kr.
Frihet att utforma upphandlingarna med beaktande av de grundläggande principerna
Reglerna ger ett stort utrymme åt de upphandlande myndigheterna att själva utforma upphandlingarna. Dock
under förutsättning att de grundläggande upphandlingsrättsliga principerna om likabehandling, ickediskriminering, öppenhet, proportionalitet och ömsesidigt erkännande beaktas.
Kravet på att använda ett visst upphandlingsförfarande, till exempel förenklat förfarande, tas bort. De
upphandlande myndigheterna kan därmed använda det upphandlingsförfarande de finner lämpligt. De ges
även möjlighet att själva välja enligt vilka kriterier de vill tilldela kontrakt, så länge kriterierna är förenliga med
de grundläggande upphandlingsprinciperna. Detsamma gäller exempelvis möjlighet att tillämpa nya grunder
för uteslutning.
Den upphandlande myndigheten måste dock tydligt beskriva i upphandlingsdokumenten hur upphandlingen
kommer att genomföras och hur tilldelning kommer att ske.
Upphandlingsdokumenten ska innehålla följande information
- Hur förfarandet ska genomföras
- Vilka krav som ska uppfyllas för att få delta
- Vilka minimikrav som ett anbud ska uppfylla
- Vilka tilldelningskriterier som ska användas och deras viktning/prioritetsordning
- Vilka kommersiella villkor och andra särskilda villkor som ska gälla under kontraktstiden
- De uppgifter som i övrigt är relevanta
Vissa skyddsregler för leverantörer finns kvar
Följande bestämmelser finns kvar även i de nya reglerna:
- Regler om att en grupp av leverantörer ska få delta i en upphandling.
- Regler om att en leverantör vid behov ska få åberopa andra företags kapacitet.
Dialog under pågående upphandling
Att dialog får ske är i sig inget nytt. Däremot införs nu en uttrycklig bestämmelse om att dialog
(informationsutbyte) får ske mellan upphandlande myndighet och anbudsgivare i en pågående upphandling.
Detta får avse rättelser av fel, förtydliganden och kompletteringar av anbudet eller andra inlämnade
handlingar. Om en upphandlande myndighet tillåter en leverantör att rätta, förtydliga eller komplettera ska
även övriga leverantörer ges motsvarande möjlighet. Dokumentationskrav gäller för den upphandlande
myndigheten.
Vår kollega Ulrica Dyrke, upphandlingsexpert på Almega, har sammanställt huvudpunkterna i de nya reglerna.