Magnus Höij
Centrum – inte gräns
När vi nu bygger en ny berättelse för vår förening blir det även ett byte av fokus: från gräns till centrum.
Ställningstagande
Innovationsföretagen vill främja ett aktivt och värdeskapande forsknings- och innovationsklimat i Sverige.
Magnus Höij
När vi nu bygger en ny berättelse för vår förening blir det även ett byte av fokus: från gräns till centrum.
Magnus Höij
I veckan har jag besökt både Umeå och Luleå för att träffa medlemmar. Jag har mötts av framtidsoptimism och nyfikenhet. Efter namnlanseringen har jag givit mig ut på turné i landet, så långt det är möjligt med tåg.
Magnus Höij
Nytänkande, kreativitet och erfarenhet står inte i motsats till erfarenhet och kunskap. Tvärt om. Vårt nya namn, Innovationsföretagen, fortsätter att väcka intresse. Och en och annan fundering.
Linnea Kvist
Fullspäckat mingel när Svenska Teknik&Designföretagen avslöjade sitt nya namn. I går hade vi ett lanseringsmingel för att fira att vi sedan första januari i år är ett nytt förbund, och för att avslöja vårt nya namn.
Forskning och innovation
Innovationsföretagen är den självklara rösten för kunskapsintensiva och kreativa företag som erbjuder lösningar på svåra utmaningar och rådgivning baserat på gedigen kunskap.
Magnus Höij
I vår sektor bedrivs forskning och utveckling i många dimensioner. Alla är legitima, men har helt olika drivkrafter.
Anders Persson
Att Sverige och näringslivet har baserat många nationella och internationella framgångar på uppfinningar, patent och forskning är ganska självklart.
Magnus Höij
Vinnova fick i veckan en ny generaldirektör. Det hoppas jag leder till mer nytänkande hos landets innovationsmyndighet.
Magnus Höij
Det går bra för Sverige och för företag i Sverige. Men ska det fortsätta så behövs en hel del stora insatser, inte minst satsningar på utbildning och kompetensförsörjning. ”Sverige som kunskapsnation” var temat för morgonens frukostseminarium här på Almega.
Magnus Höij
Sverige är och har varit en framgångsrik kunskapsnation. Men det krävs mer för att det ska förbli så. Sveriges ställning som kunskapsnation är stark. Vi har en stolt historia i detta avseende, med många framgångsrika företag som framför allt byggt på innovation, kunskap och utvecklingsförmåga, snarare än stora fabriker och tillgång till råvaror.
Magnus Höij
Temperaturen i valdebatten stiger. Men den viktigaste framtidsfrågan duckar de flesta för.