Respons och reaktioner

I förra veckan berättade vi om vår inriktning och målbild med det nya förbundet. Reaktionerna har varit många och positiva.

Att byta namn är svårt och att arbeta in ett nytt namn tar tid.

Ändå är det svårt att se hur vi hade kunnat få en bättre start än den vi fick i förra veckan då vi lämnade vårt gamla namn och ersatte det med Innovationsföretagen.

Responsen har kommit både från medlemmar, samarbetspartners, fackliga motparter och fler därtill.

Självklart finns det en och annan som har varit lite frågande, men sammantaget är responsen mycket och överraskande positiv.

Ord som ”äntligen”, ”redan inarbetat”, ”spännande” och ”inspirerande” har hörts från olika håll.

Ett av löftena i samband med lanseringen var att lägga extra fokus på att besöka medlemmarna runt om i landet. Och redan har jag hunnit med företag i Kalmar och Göteborg. Vår nya betoning på nytänkande, kreativitet och innovation möttes med optimism på alla de besök jag gjort.

Besöken hos medlemmar fortsätter. I nästa vecka åker jag till Uppsala och Örebro, veckan därpå till Umeå och Luleå. Jag ser fram emot den respons vi får därifrån. Dialogen fortsätter, fördjupar och stärker.

Men nu börjar också det utåtriktade arbetet, för att än mer synliggöra det värde som våra medlemmar skapar.

Nu är ett svårt steg taget: namnet är på plats.
Återstår nu att jobba med det under mycket, mycket lång tid.

Men med den start vi fått känns det extra stimulerande att gå in i 2019.

Med ett nytt namn, en ny förväntan och mer möjligheter än problem.

*

De senaste veckorna har jag inte lyckats cykla till jobbet som brukligt. Förkylningar, knöligt arbetsschema och bitande kyla har fått mig att ta kollektivtrafiken istället.

I helgen hoppas jag få lufta cykeln (jo, jag har dubbdäck, såklart), om inte annat för att känna på underlaget. Och se vad benen håller för.

Trevlig helg.

/magnus