Relevansen för kontoret

Vi är många som är rejält trötta på hemmakontoret. Men återgången till kontoret kommer ändå att kräva något mer av oss.

”Det nya arbetslivet” lär vara en diskussion länge framöver, där kontorets roll kommer att vändas och vridas på.

Men trots att många, likt mig, nog är trötta på hemkontoret och saknar kollegorna, lär det inte bli enkelt att få alla att återgå till företagets adress fem dagar i veckan, åtta timmar om dagen.

Tvärt om: många har sett värden i flexibiliteten i att jobba hemifrån, och ser nog fram emot att jobba hemma en eller några dagar i veckan även framöver. Och jag tror att många arbetsgivare och företagsledare ser stora värden i en kombination av kontor och hemarbete.

Under ett av mina samtal i veckan med en bransch-vd resonerade vi om hur en viss återgång ska kunna ske. Några kanske funderar på tydliga och instruktiva regler: ”nu jobbar vi från kontoret igen”.

Men vd:n erbjöd ett annat perspektiv: vi måste jobba med relevansen för kontoret.

Om det känns relevant och meningsfullt att åka till jobbet, då kommer medarbetarna också att komma dit.

Om det inte känns meningsfullt och inte relevant: då kommer det att bli betydligt mycket svårare.

Begreppet ”relevans” är ett nyckelord även i andra sammanhang, men kändes träffande och viktigt när vi nu ska fundera på kontorets roll i framtiden.

Hur kan du göra ditt kontor mer relevant? Det låter som en trivial fråga. Men jag tror den rymmer mer komplexitet än man först kan tro.

Och jag tror den är en nyckel till att få ditt företagskontor återbefolkat när väl pandemin är över.

*

I helgen är jag – återigen – på västkusten, denna gång av dystra familjeskäl. Min mamma ska begravas och familjen samlas såklart. I allt annat utmanande finns det tröst både i själva begravningsgudstjänsten, familjesammanhållningen och glädjen över ett långt och innehållsrikt liv tillsammans.

Hoppas att du får en fin helg.

/magnus