
Vilket parti tar täten för framtidens infrastruktur?
Hur får vi mer väg och järnväg för pengarna – utan att kostnaderna skenar? Det var huvudtemat när Innovationsföretagen samlade politiker och näringsliv i ett fullsatt seminarium under Almedalsveckan. Resultatet blev ett intensivt samtal om upphandling, innovation och politisk vilja inför valet 2026.
Den 25 juni samlade Innovationsföretagen beslutsfattare och representanter från näringslivet i Svenskt Näringslivs trädgård i Visby för ett samtal om hur Sverige ska möta det växande behovet av underhåll och nybyggnation av vägar och järnvägar. Med utgångspunkt i frågan ”Vilka partier tar täten i infrastrukturfrågan?” diskuterades både politiska ambitioner och praktiska lösningar för att få mer värde ur varje investerad skattekrona.
Seminariet inleddes med att Anders Lenhoff, förbundsdirektör på Innovationsföretagen, betonade varför transportinfrastrukturen är en samhällsbärande funktion och varför frågan är prioriterad för förbundet under 2025.
– Det viktigaste för att få mer pang för pengarna i infrastrukturprojekten är tillit – tillit i upphandlingar, tillit till leverantörens kompetens. Med rätt förtroende kan vi fokusera på funktion och resultat istället för detaljstyrning, och då frigörs innovationskraften hos våra medlemsföretag, sade Anders Lenhoff.
Därefter lyfte Mikael Lindström från Stegra det uppmärksammade järnvägsprojektet i Boden – sex kilometer ny järnväg med tio broar, färdigställt på bara 20 månader. Projektet visade enligt honom att det går att bygga snabbt och hållbart, bara förutsättningarna och viljan finns.

Vd:arna för Norconsult, Sweco Sverige och WSP Sverige – Farah Al-Aieshy, Ann-Louise Lökholm Klasson och Anna-Lena Öberg Högsta – delade sina erfarenheter från uppdrag där innovation fått större utrymme genom mer flexibla upphandlingar och fokus på funktion framför lägsta timpris.
När vi tillåts vara innovativa så blir det bra. Att vi används som rådgivare är en nyckelfaktor för framgångsrika projekt, sade Ann-Louise Lökholm Klasson.
– När vi tillåts vara innovativa så blir det bra. Att vi används som rådgivare är en nyckelfaktor för framgångsrika projekt, sade Ann-Louise Lökholm Klasson.
Företagsledarna pekade också på behovet av kortare beslutsvägar och en flexibel och inlyssnande beställare. Samt behovet att bättre nyttja internationell expertis och skapa beställningar som möjliggör helhetslösningar – inte bara enskilda tjänster.
Riksdagsledamöterna Ulrika Heie (C) och Maria Stockhaus (M) deltog i det avslutande samtalet och beskrev hur deras partier utvecklar infrastrukturpolitiken inför valet 2026. Båda var eniga om att satsningar på väg och järnväg inte bara är en fråga om tillväxt, utan också om beredskap och klimatanpassning.
– Vi behöver bygga Sverige starkare och mer motståndskraftigt och jobba långsiktigt. Det är viktigt att nuvarande regering säkerställer att man skapar breda majoriteter vad gäller infrastrukturbeslut så att vi skapar en kontinuitet oavsett valresultat, sade Ulrika Heie.
Samtidigt efterfrågades tydligare politiskt ledarskap för att effektivisera beslutsprocesser, reformera upphandlingssystemet och öppna för större innovationshöjd i offentliga projekt.
Mer pang för pengarna – men hur?
Seminariet avslutades med att företagen skickade med konkreta rekommendationer till politikerna om hur Sverige kan gå från ord till handling. Innovationsföretagen lyfte särskilt behovet av att sluta gapet mellan behov och resurser – inte bara med mer pengar, utan med smartare lösningar.
Missade du seminariet kan du titta på det i efterhand här:
Nästa steg? Innovationsföretagen fortsätter att driva frågan inför valåret 2026 – med målet att göra Sverige till ett föredöme för hållbar och effektiv samhällsbyggnad.