Hoppa till innehåll
Almega Sök

Låga timpriser hotar kvaliteten i upphandlingar 

Prispressen i offentliga upphandlingar gör att arkitektbranschen kämpar med oskäligt låga anbudsnivåer. Konsekvenserna riskerar att bli kännbara även för de offentliga beställarna, där kortsiktiga timpriser kan leda till högre totalkostnader och sämre lösningar på lång sikt. 

I en tid då byggandet minskat kraftigt pressas arkitektbranschen allt hårdare i offentliga upphandlingar. Stina Ljungkvist, ordförande i Innovationsföretagens arbetsgrupp kring offentlig upphandling och vd på Carlstedt Arkitekter, varnar för en utveckling där oskäligt låga anbudspriser inte bara hotar branschen – utan även de offentliga beställarnas långsiktiga ekonomi. 

– Ramavtal med offentliga beställare är eftertraktade och det har lett till stor konkurrens. I många upphandlingar ligger timpriserna för en ansvarig arkitekt på samma nivå som för mig när jag var nyutexaminerad för 25 år sedan. De låga prisnivåerna kan inte vara rimliga och riskerar att driva fram oskäliga arbetsvillkor eller t o m kriminalitet, säger hon. 

Stina Ljungkvist, vd på Carlstedt Arkitekter. Foto: Elizabeth Thompson.

Risker för både leverantörer och beställare 
Prispressen innebär inte bara en utmaning för arkitektföretagen. Även beställarna riskerar att bli lidande. När priset styr alltför mycket ökar risken för konkurser eller att leverantören inte kan leverera enligt avtal. 

– Att det är ett lågt timpris säger ju ingenting om vilket totalt antal timmar som behövs för att genomföra jobbet. Arkitekttjänster är kvalificerade tjänster som påverkar det offentligas långsiktiga kostnader för byggande och förvaltning. Att välja en något dyrare men mer kvalificerad arkitekt kan i själva verket leda till kostnadsbesparingar under hela byggnadens livscykel, säger Stina Ljungkvist. 

Flera regioner och kommuner har redan börjat pröva nya upphandlingsmodeller som tar hänsyn till kvalitet snarare än enbart timpris. Exempel finns bland annat från Region Skåne och Jönköpings kommun, där kvalitetspoäng och fördefinierade timpriser kombinerats i upphandlingsunderlagen. 

– Jag ser en stor potential i fler sådana upphandlingar. Arkitekt- och andra kvalificerade konsulttjänster ska inte handlas upp på lägsta pris per timme. Goda exempel är t ex där beställaren preciserar vilken typ av uppdrag och tjänst man har behov av och att leverantören ges utrymme att beskriva sin offererade organisation, genomförda referensprojekt och visa på hur man skulle genomföra uppdraget i en genomförandeplan – och där intervjuer används för att säkerställa rätt kompetens. Det är en väg framåt som kan ge bättre värde för skattemedlen, säger Stina Ljungkvist. 

Utvecklingen framåt präglas dock av osäkerhet. Den långvariga lågkonjunkturen gör att prispressen riskerar att fortsätta, samtidigt som EU-parlamentets initiativbetänkande – Resolution on Public Procurement 2024/2103(INI) – framhåller att upphandling av tjänster ska utvärderas på kvalitet istället för lägsta pris, vilket öppnar för förändringar där kvalitet kan ges större vikt i tjänsteupphandlingar.  

Innovationsföretagens upphandlingsgrupp består av representanter från 18 företag och fokus i arbetet är just nu att tipsa om goda exempel och att påtala problem i pågående upphandlingar, t ex avseende utvärderingsmodeller, oskäligt låga priser och avtalsvillkor. 

Carl Fläring, förbundsjurist på Innovationsföretagen och förbundets representant i upphandlingsgruppen, hoppas att fler politiker och beslutsfattare får upp ögonen för frågan. 

– Kommuner och regioner behöver stärka sin upphandlingskompetens för att undvika långsiktigt kostsamma och ineffektiva lösningar. Samhället står inför stora utmaningar inom hållbarhet, stadsutveckling och fastighetsinvesteringar – och då blir det avgörande att kvalificerade tjänster inte enbart upphandlas på lägsta pris utan att de verkligen bidrar med rätt kompetens och kvalitet, säger Carl Fläring.