IVL vill göra det dyrare att parkera i stan – för klimatets skull
För att skapa mer klimatsmarta och attraktiva städer behöver parkering få ta mindre plats. Det menar mobilitetsexperter vid IVL Svenska Miljöinstitutet och Chalmers som föreslår att parkeringsnormerna ses över och att avgifterna för parkering höjs – samtidigt som kollektivtrafik och delade mobilitetstjänster premieras.
Bakgrunden är att stora delar av det offentliga stadsrummet i svenska städer i dag är avsatt för bilparkering, trots att många platser står tomma och tar värdefull yta från annat som skulle kunna bidra mer till stadsliv, klimatomställning och trygghet – exempelvis grönytor, cykelbanor eller uteserveringar.
IVL och Chalmers har, i samarbete med Göteborgs stad, genomfört den hittills största svenska studien om så kallade mobilitetsavtal. Studien omfattar 44 bostadsprojekt med cirka 11 000 boende och visar att man genom att ersätta krav på parkering med satsningar på mobilitetstjänster som bilpooler och närhet till kollektivtrafik har kunnat minska antalet parkeringsplatser med 25 procent. Det motsvarar ett frigjort utrymme på 84 000 kvadratmeter – eller två Heden – och sänkta investeringskostnader på cirka 2 miljarder kronor.
Utöver minskad bilanvändning och ökad kollektivtrafikanvändning konstaterar forskarna att boende med tillgång till mobilitetsavtal är lika nöjda med sin rörlighet som andra. Studien visar också att många kommuner tillämpar parkeringsnormer som inte speglar det faktiska bilinnehavet – vilket leder till outnyttjade resurser.
Policyförslag i korthet:
-
Kommuner bör sänka parkeringstalen i detaljplan och bygglov så de speglar faktisk efterfrågan.
-
Höjda parkeringsavgifter på gata och kommunal tomtmark kan främja en rättvisare konkurrens med privata aktörer.
-
Mobilitetsavtal bör premieras där kollektivtrafik är lättillgänglig.
-
Lagändringar föreslås för att skifta fokus från parkering till teknikneutral mobilitet.
-
Reserverade platser för poolbilar kan göra bildelning mer attraktivt och synligt.
Genom dessa åtgärder vill IVL och Chalmers visa att parkering inte är en självklarhet utan en resurs som bör användas smartare – för klimatets skull, men också för stadens vitalitet.
Läs debattartikeln i sin helhet: Städernas utrymme kan användas bättre än till parkeringar