Remissvar: Krav på rapportering av betalningstider
Svenska Teknik&Designföretagen har svarat på remissen.
Svenska Teknik&Designföretagen ställer sig bakom regeringens förslag om
lagreglering om krav på rapportering av betaltider. God transparens avseende
betaltider i näringslivet är en viktig del av förbättrad effektivitet i penningflöden
och minskade transaktionskostnader. Det ligger väl i linje med EU-direktivets
ambition att generellt korta betaltider i näringslivet och att motverka missbruket
av dominerande ställning. Det är nödvändigt att bryta trenden av de allt längre
betaltider som vi sett de senaste decennierna i Sverige. Rapporteringskravet är
en viktig komponent i att synliggöra detta och att skapa bättre förutsättningar
för företagen att utvecklas, anställa och konkurrera på lika villkor.
Den strukturella förändring som sker i näringslivet ställer allt högre krav på väl
fungerande samverkansformer, låga transaktionskostnader, effektiva
penningflöden och trygg finansiering. Alla mekanismer som grusar detta
maskineri har en direkt negativ påverkan på näringslivets konkurrenskraft och
därmed värdeskapande, tillväxt och sysselsättning. Långa betaltider är en sådan
mekanism.
Det lagda förslaget är bra men brister i några delar vilket kan göra det
verkningslöst. Det saknas en tydlighet vad gäller att synliggöra missbruk samt
företagens generella ambitioner i att korta ner betaltider. Parallellt med den
åtgärd som promemorian föreslår pågår det en dialog i näringslivet kring olika
ambitionsnivåer, etiska koder och självreglering. En av dessa dialoger sker med
större företag i Sverige, en dialog initierad av närings- och innovationsminister
Mikael Damberg. En dialog som långt ifrån är klar. Men det har tagits ett första
steg och det är positivt. I takt med att dessa initiativ får acceptans och verkan
kan ambitioner och engagemang stärkas. Andra initiativ finns som anser att
arbetet i gruppen med storföretag går alltför långsamt och att ambitionen att
stärka svensk konkurrenskraft är på alltför låg nivå. Dessa initiativ växer sig allt
starkare i takt med att marknaden mognar och får allt större påverkan och
synlighet. Därför är det mycket viktigt att den uppföljning som görs bidrar till att
synliggöra utvecklingen kring betaltidsfrågan generellt. Inte för någon utvald del,
utan för Sverige som fungerande marknad, för företag att verka på och för
leveranser i Sverige.
Kontaktperson
Anders Persson
Chef för strategisk utveckling och internationella frågor
Stockholm
+46 8 762 69 17 +46 70 509 69 17 E-post
Läs mer