Hoppa till innehåll
Almega Sök

Upphandlingsutredningen (SOU 2011:73)

I november 2011 överlämnade Upphandlingsutredningen 2010 delbetänkandet ”På jakt efter den goda affären – analys och erfarenheter av den offentliga upphandlingen” (SOU 2011:73) till regeringen. STD-företagen har lämnat remissyttrande över delbetänkandet till Socialdepartementet.

Sammanfattning

  • STD-företagen anser att lagstiftningen i princip är bra och att de problem som finns i upphandlingar ofta beror på brister i tillämpningen av lagen.
  • De problem som finns med att upphandla kvalitet borde kunna förbättras genom bl a ökad dialog och genom att upphandlingsstödet får ytterligare resurser, t ex för att ta fram branschanpassade upphandlingsverktyg.
  • Upphandlingsfunktionen behöver få en mer strategisk ställning i sin organisation så att kopplingen mellan myndighetens verksamhet och det som köps in av upphandlingsfunktionen tydliggörs.
  • Dialogmöjligheterna mellan upphandlande myndigheter och leverantörer behöver förtydligas och det behöver skapas ytterligare förutsättningar för respektive myndighets uppföljningar av upphandlingar så att det kan ske en erfarenhetsåterföring till verksamheten och marknaden.
  • När det gäller vissa kunskapsintensiva tjänster finns det ett behov av dialog mellan upphandlande myndigheter och leverantörer under anbudstiden. Detta beror på uppdragens komplexitet. Den upphandlande myndigheten kan då behöva få hjälp med att definiera sitt behov och hur det kan tillgodoses och anbudet kan successivt behöva anpassas till myndighetens behov och val av lösning.
  • Livscykelanalyser är ett viktigt fundamenta i morgondagens upphandlingar. Det är ett komplicerat kompetensområde och det behöver tas fram vägledningar eller andra riktlinjer som definierar vilka faktorer som ska ingå i analysen och hur analysen ska genomföras.

Läs hela remissyttrandet här