Hoppa till innehåll

Vi behöver fler som blir ingenjörer. Och vi måste leta på nya ställen för att hitta framtidens talanger.

Sommarlovet hägrar för elever och studenter. Men alla ser inte fram emot att läsa sina betyg. På många håll handlar diskussionen på skolgården inte om hur många A man kan få, utan hur många F man kan räkna med.

Samtidigt söker näringslivet med ljus och lykta efter ingenjörer, men lika mycket efter nyfikna, kreativa och ambitiösa unga.

Och mellan skolgården och expertorganisationernas högutbildade finns ett samhälle som ställer allt större krav på teknisk förståelse, en arbetsmarknad som kräver ständig förändring och ett samhälle med stora hållbarhetsutmaningar.

Jag har haft anledning att det senaste året komma nära en grundskola där många elever har stora utmaningar med grundläggande kunskaper, bland annat i svenska och matematik. Man skulle kunna se det som ett samhällsproblem. Men det går lika bra att se det som en enorm resurs, som vi bara måste ta hand om och skapa förutsättningar för att växa och utvecklas.

Det är i det ljuset som Komvux är så viktigt. Som det är så viktigt med våra studiestödssystem. Som skolsystemet, från grundskola till högskola, står lika öppen för alla, oavsett kultur och ekonomi.

De som nu står med ett stort antal F i sina betyg har en uppförsbacke till ingenjörsuppdraget. Det går inte att förneka. Vill man bli civilingenjör krävs det en rejäl arbetsinsats och ett rimligt intresse för matematik och naturvetenskap.

Men jag är övertygad om att det hos många elever, som kanske inte hittat helt rätt i skolmiljön de första åren, finns en dröm om att vara med och bygga nya digitala tjänster, att designa hus eller vara med och bygga framtidens städer.

Det är absolut inget mål att alla ska bli ingenjörer eller arkitekter – tvärt om vore det förfärligt om det blev så. Men om vi kunde locka fram matematikintresset hos några fler, även från de som kommit lite snett i skolans ibland krävande miljö, då skulle hela samhället bli bättre. Även om inte alla blir ingenjörer.

Jag undrar vad jag kan göra för att peppa några fler att se glädjen i ingenjörsuppdraget. Jag undrar hur jag kan bidra till att vända ett antal F i unga år till en öppen dörr till Chalmers eller LTH.

Och jag undrar vad som hade hänt om fler gjorde det.

Vad kan du göra?

*

I helgen drar som sagt studentsäsongen igång, med en första studentuppvaktning redan idag, fredag. Jag vet såklart inte, men jag tror inte att jag ska uppvakta en blivande ingenjör.

Trevlig helg.

/magnus